Tuesday, June 2, 2009

FULL STOP TO CHING PENG

Bernama TV malam ini menyiarkan kenyataan DS Muhyiddin Yassin mengenai ketegasan kerajaan Malaysia untuk tidak menerima kemasukan Chin Peng ke negara. Tambah beliau, kerajaan tidak akan berganjak dengan keputusan yang dipersetujui oleh kabinet dan beliau juga mahu agar perdebatan mengenai Chin Peng turut ditutup segera.

Kementerian Dalam Negeri pula telah membuat kenyataan mengenai rasional kenapakah Chin Peng tidak perlu dilayan lagi dan sehgala bukti-bukti mengenainya termaktub di dalam perjanjian genjatan senajata tentara komunis.

Chin Peng pula tidak menyerah diri sehinggalah tamat tempoh 1 tahun pengampunan tersebut. Apa yang berlaku ialah Chin Peng telah menggunakan saluran undang-undang untuk membolehkan beliau diterima kembali Bagaimana pun, pada 25hb Julai 2005, Mahkamah Tinggi telah menolak permohonan beliau. Begitu juga yang berlaku di Mahkamah Rayuan pada tahun 2008.

Chin Peng juga tidak boleh diiktiraf sebagai wira atau pun pejuang kemerdekaan kerana beliau tidak menyetujui Perundingan Baling dan telah menentang kerajaan yang sah semasa kemerdekaan Malaya pada 31hb Ogos 1957 sehinggalah PKM meletak senjata pada tahun 1989.

The moral of the story ialah penolakkan Chin Peng bukan sahaja kerana sentimen kuat yang berkait rapat dengan perasaan rakyat Malaysia tetapi ianya juga sah berdasarkan undang-undang negara ini. Dan jika rakyat Malaysia benar-benar berpegang teguh kepada rukunegara Malaysia, kedaulatan undang-undang mesti dipatuhi sepenuhnya.

Dan jika selepas ini masih ada yang bersuara sumbang dan masih berpihak kepada Chin Peng, merekalah yang sebenarnya tertekan perasaan dan beremosi kerana mereka tidak dapat menerima kenyataan.

No comments:

Post a Comment