Monday, August 10, 2009

KOMUNITI BISTARI BENTUK MASYARAKAT BERMAKLUMAT

KUANTAN - Semangat dan komitmen penduduk Mukim Beserah berjaya menubuhkan sebuah lagi Komuniti Bestari di daerah ini yang bertujuan untuk membentuk masyarakat bermaklumat.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Panching, Mohd Zaili Besar berkata, penubuhan Komuniti Bestari itu adalah langkah kerajaan membentuk masyarakat bermaklumat, bersatu, patriotik dan cemerlang. Menurutnya, Komuniti Bestari juga berperanan dalam menyampaikan dasar kerajaan dan bertindak sebagai penggerak utama kepada program anjuran Jabatan Penerangan yang turut disokong agensi lain. “Penubuhan Komuniti Bestari menjadi platform untuk kukuhkan perpaduan dalam kalangan masyarakat setempat dan meningkatkan proses penyebaran maklumat.

“Selain itu, saya meminta supaya masyarakat sentiasa bersatu padu dan bekerjasama dalam menjaga keamanan, kesejahteraan dan keharmonian kampung, negeri dan negara,” katanya ketika berucap pada Majlis Perasmian Anjung Bestari dan Majlis Pemimpin Bersama Rakyat Komuniti Bestari Mukim Baserah, di sini.

Hadir sama Pengarah Penerangan negeri, Datuk Hasnah Hassan; Pegawai Daerah Kuantan, Datuk Mariam Ismail dan Penghulu Mukim Berserah, Muhammad Ngah. Menyentuh mengenai konsep 1Malaysia, Zaili berkata, konsep itu membawa aspirasi untuk memperbaiki hubungan kaum bagi memastikan rakyat menjalin perpaduan yang erat.

Menurutnya, perkara asas dalam semangat perpaduan ialah perasaan hormat-menghormati, keikhlasan dan sikap saling mempercayai antara kaum. “Selain itu, 1Malaysia juga wujudkan kerajaan penting pencapaian berpaksikan keutamaan rakyat seperti slogan Perdana Menteri iaitu rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan," katanya.

1 comment:

  1. Salam,

    Berterusan pemimpin bertemu rakyat, perjelaskan kebenaran amat diharapkan rakyat.......

    Syabas dan tahniah.....

    ReplyDelete